ایمیل | Email

Atlasmegamachine1@gmail.com

تلفن | Phone

021-26303642

آدرس | Location

تهران، خیابان استاد حسن بنا

انواع کلید ضد انفجار را بشناسید؟

کلید ضد انفجار یا سوییچ الکتریکی وسیله‌ای است که برای قطع یا وصل مدار الکتریکی استفاده می‌شود. کلیدهای الکتریکی این قطع و وصلی مدار را یا به صورت دستی توسط کاربر و یا به صورت خودکار و با کنترل خودکار میزان جریان عبوری از مدار انجام می‌دهند. انواع مختلفی از کلید پریز ضد انفجار  یا سوییچ‌ برای قطع، وصل و کنترل جریان مدار وجود دارد. هر نوع سوئیچ‌ مورد استفاده برای نظارت و کنترل بر مدارهای ماشین‌آلات صنعتی باید تاییدیه لازم برای استفاده در مکانی که در آن قرار دارد را داشته باشد. در ادامه به بررسی انواع کلید ضد انفجار می‌پردازیم.

انواع کلید ضد انفجار

انواع کلید ضد انفجار به طور کلی بر اساس استانداردها و مشخصات خاصی طراحی شده‌اند تا در محیط‌های خطرناک ایمنی فراهم کنند. برخی از انواع کلید ضد انفجار عبارتند از:

  • انواع کلید ضد انفجار بر اساس میزان مقاومت
  • انواع کلید ضد انفجار بر اساس نوع سیم‌کشی و نوع اتصالات الکتریکی

توجه داشته باشید که این فقط برخی از انواع کلید ضد انفجار هستند و بسته به نوع محیط و شرایط خاص، انواع دیگری نیز وجود دارد. همچنین برای استفاده ایمن از این کلیدها، توجه به استانداردها و مشخصات فنی خاص آنها بسیار حیاتی است.

1. انواع کلید ضد انفجار بر اساس میزان مقاومت

انواع کلید ضد انفجار، مناسب برای استفاده در محیط‌های خطرناک هستند. این تجهیزات ضد انفجار از جمله کالاهای حیاتی در صنایعی هستند که خطر انفجار وقوع پذیر است. این کلیدها باید با استانداردهای مشخص و دارای ویژگی‌هایی نظیر مقاومت به اشعهUV، مقاومت به گرد و غبار و ضد آب بوده و معمولاً در سه دسته عمده زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

کلیدهای فشاری  (Push Button Switches)

کلید ضد انفجار فشاری-اطلس مگا ماشین

کلیدهای فشاری، یا  Push Button Switches، از انواع کلیدهای الکترونیکی هستند که با فشار دادن یک دکمه یا کلید، اتصال یا قطع اتصال مدار الکتریکی را انجام می‌دهند. این کلیدها معمولاً برای کاربردهایی که نیاز به عملکرد فشاری سریع دارند، استفاده می‌شوند، مانند کلیدهای ریموت کنترل، کلیدهای ماشین، کلیدهای رایانه و غیره.

بسته به نوع و کاربری، کلیدهای فشاری می‌توانند دارای ویژگی‌های اضافی مانند نورپردازی برای نشان دادن وضعیت فعلی یا طراحی‌های ویژه برای استفاده در محیط‌های صنعتی یا محیط‌هایی با شرایط غیرمعمول و خطرناک کاری باشند.

کلیدهای چرخشی (Rotary Switches)

کلید ضد انفجار چرخشی-اطلس مگا ماشین

کلیدهای چرخشی، یا Rotary Switches، از دیگر انواع کلید ضد انفجار هستند که برای انتقال انتخاب‌ها یا اتصالات الکتریکی از طریق چرخش یک دسته یا آرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلیدهای ضد انفجار به طور معمول برای انتقال بین چندین گزینه یا حالت مختلف، مانند انتخاب وضعیت‌های مختلف، کنترل دستگاه‌ها یا اتصالات سیم‌ها به کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

عملکرد کلیدهای چرخشی بر اساس مکانیسم داخلی آن‌ها است که به کاربر امکان چرخش دادن دسته را می‌دهد و به تعداد پین‌های داخلی کلید، اتصالات الکتریکی را متصل یا قطع می‌کند. این کلیدها ممکن است دارای حالت‌های مختلفی باشند، مانند حالت چرخشی کامل، حالت‌های متوقف در موقعیت‌های مختلف یا حتی حالت‌های بازه‌ای که اتصالات مختلفی را بین موقعیت‌های مختلف فراهم می‌کنند.

کلیدهای چرخشی در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله برقراری اتصالات در دستگاه‌های الکتریکی، کنترل تنظیمات در دستگاه‌های الکترونیکی، انتخاب کانال‌ها در تجهیزات رادیویی و تلویزیونی، و کاربردهای صنعتی و خودروسازی.

کلیدهای زنجیری (Key Switches)

کلید ضد انفجار زنجیری-اطلس مگا ماشین

کلیدهای زنجیری یا  Key Switches، نیز یکی دیگر از انواع کلید ضد انفجار هستند که برای کنترل دسترسی یا فعالیت‌های خاص در سیستم‌ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلیدها معمولاً دارای یک قفل فیزیکی به شکل یک کلید هستند که برای فعال یا غیرفعال کردن عملکرد مورد نظر استفاده می‌شود.

این کلیدها ممکن است با توجه به نوع و کاربرد، دارای انواع مختلفی از قفل‌ها و مکانیزم‌های فعال‌سازی باشند. برخی از آن‌ها ممکن است دارای کلیدهای زنجیری فیزیکی باشند که توسط کاربر به صورت دستی فعال می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از تکنولوژی‌های الکترونیکی برای فعال کردن کلیدها استفاده می‌کنند، مانند کارت‌های RFID یا کلیدهای الکترونیکی.

2. انواع کلید ضدانفجار بر اساس نوع سیم‌کشی و نوع اتصالات الکتریکی

انواع کلید ضد انفجار بر اساس نوع سیم‌کشی و نوع اتصالات الکتریکی، می‌توانند به دو دسته سیم‌کشی آزاد (فلایینگ لید) و سیم‌کشی مستقیم تقسیم شوند. همچنین برخی از کلیدهای ضدانفجار دارای قابلیت‌های مانند مقاومت در برابر شوک و ارتعاش، مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف و برخورداری از گواهینامه‌های بین‌المللی معتبری هستند.

سوکت و پلاگ‌های ضد انفجار

سوکت و پلاگ ضد انفجار-اطلس مگا ماشین

سوکت و پلاگ‌های ضدانفجار نیز همانند دیگر کلیدهای ضد انفجار، برای ایجاد ایمنی در محیط‌های خطرناک کاربرد دارند. این سوکت‌ها و پلاگ‌ها دارای ویژگی‌ها و طراحی‌هایی هستند که از ایجاد جرقه و انفجار در صورت تماس با مواد قابل اشتعال، جلوگیری می‌کنند.

کلید روشنایی یا 0n-off  ضد انفجار

کلید خاموش و روشن ضد انفجار تنها برای قطع یا وصل جریان برق بین مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معروف‌ترین و بیشترین موارد استفاده از این نوع کلید پریز ضد انفجار را می‌توان خاموش و روشن کردن انواع روشنایی‌های ضد انفجار مثل مهتابی ضد انفجار، پروژکتور ضد انفجار، چراغ ضد انفجار و… نام برد.

کلید ضد انفجار مدل BZM  برند واروم کلید ضد انفجاری است که مناسب استفاده در مناطق گازی و غباری پرخطر Zone 1  و Zone 2 می‌باشد.

شما همچنین می توانید کلیدهای ضد انفجار (شرکت EATON)CEAG  مدل GHG  273  و Cortem  مدل های CSC , EFSCO را با بهترین قیمت از شرکت اطلس مگا ماشین خریداری کنید.

لیمیت سوییچ یا پوزیشن سوییچ ضد انفجار

لیمیت سوییچ ضد انفجار وسیله الکترومکانیکی است که برای کنترل محدود و یا تعیین حد حرکت جسم که در مناطق خطرناک استفاده می‌شود. این نوع کلید از محرک مکانیکی تشکیل شده است که به مجموعه‌ای از کانتکت‌های الکتریکی متصل است. هنگامی که یک جسم با محرک تماس پیدا می‌کند، کلید از کانتکت‌ها برای ایجاد یا قطع اتصال الکتریکی استفاده می‌کند. لیمیت سوییچ ضد انفجار موقعیت قطعات متحرک ماشین‌ها و سیستم‌ها را در مناطق خطرناک کنترل می‌کنند. اجزایی مانند کانتکت المنت، محفظه‌ی ضد انفجار و کلید پریز ضد انفجار حفاظت‌های لازم از کلید را در محیط‌های قابل اشتعال فراهم می‌کند.

لیمیت سوییچ ضد انفجار مدل HRZX91 برند واروم با نوع حفاظتی Exdb IIC قابل استفاده در مناطق پر خطر Zone 1، Zone 2 است. درجه حفاظت IP66 و بدنه‌ای از جنس آلیاژ آلومینیوم بدون مس دارد.

کلید اضطراری ضدانفجار

کلید اِمرجنسی یا اضطراری ضد انفجار یک مدل از دستگاه‌های فرمان دکمه‌ای از انواع کلید ضد انفجار است که برای وظایف امنیتی و تأیید فرآیندها در برنامه‌های صنعتی در محیط ‌های پر خطر استفاده می‌شود. کلیدهای اِمرجنسی به کلیدهای پوش باتن و کلیدهای شستی ضد انفجار هم معروف هستند که بسته به نوع کارکردشان به سه نوع کلید قارچی یا فشاری (Mushroom Stay-put)، کلید چرخشی (turn to release) و کلید فنری (Spring) تقسیم می‌شوند. در یک کلمه، هدف اصلی این کلید کنترل است؛ مثل شروع کار دستگاه‌ها، توقف و یا تغییر حالت آن‌ها.

کنترل استیشن یا شاسی ضد انفجار مدل BZC8085  برندWarom  با بدنه آلومینیمی در 7 سایز مختلف و بدنه‌ای از جنس آلومینیوم برای استفاده در انواع محیط‌های پر خطر قابل تامین است.

پوش باتن یا شستی ضد انفجار مدل BZA8050 برند Warom با تعداد تک، دو و سه شاسی ، با آزادی درانتخاب نوع شاسی و بدنه‌ای از جنس باکالیت (GRP) قابل تامین است.

شما همچنین می توانید کلید اضطراری ضد انفجار برندهای ایرانی را نیز از شرکت اطلس مگا ماشین تهیه کنید.

کلید تابلویی یا سلکتور سوییچ ضدانفجار

کلید تابلویی یا سلکتور سوییچ ضدانفجار-اطلس مگا ماشین

با چرخاندن کلید سلکتور سوییچ می‌توان روشن یا خاموش شدن مدارها یا قطع و وصل جریان‌های مختلف را کنترل کرد. این کلید، اپراتورها را قادر می‌سازد تا به سرعت سیستم‌های متصل را فعال یا غیرفعال کنند. از این نوع کلید برای اتصال چند کانال به یک کانال استفاده می‌شود.

سکلتور سوییچ ضد انفجار مدل HK  برند واروم  با داشتن وضعیت های مختلف محصول مناسبی برای استفاده در تابلو برق ها است. همچین این محصول با نوع حفاظتی Ex db IIC و داشتن گواهینامه های ATEX و IECEx  مناسب استفاده در مناطق گازی پرخطر است.

کلید مینیاتوری ضد انفجار

کلید مینیاتوری نیز یکی دیگر از انواع کلید ضد انفجار است که در محیط‌های پر خطر از مدارهای الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافه محافظت می‌کند. این کلید به طور خودکار عمل می‌کند؛ یعنی اگر اتصال کوتاهی در مدار رخ دهد به طور خودکار فعال می‌شود و از مدار محافظت می‌کند.

کلید مینیاتوری ضد انفجار مدل BL8060 برند Warom با داشتن رنج جریان آمپری وسیع از 1 تا 63 آمپر با جنس بدنه‌ی باکالیت (GRP) است. این کلید مناسب محیط‌های پر خطر Zone 1  و Zone 2 است.

اکنون که با انواع کلید ضد انفجار آشنا شدیم به بررسی ویژگی های آنها می پردازیم.

ویژگی‌های اصلی انواع کلید ضد انفجار

ویژگی‌های اصلی انواع کلید ضد انفجار که آن‌ها را برای محیط‌های خطرناک مناسب می‌کند، عبارتند از:

  1. مقاومت در برابر انفجار: این کلیدها برای جلوگیری از ایجاد جرقه و انفجار در محیط‌هایی که مواد قابل اشتعال و یا گازهای قابل اشتعال وجود دارند، طراحی شده‌اند. آنها معمولاً از مواد مقاوم به آتش ساخته می‌شوند و دارای مکانیزم‌های خاصی هستند که از ایجاد جرقه و تماس با مواد قابل اشتعال جلوگیری می‌کنند.
  2. ضدآب و گرد و غبار: کلیدهای ضدانفجار باید دارای استانداردها و طراحی‌هایی باشند که از نفوذ آب و گرد و غبار جلوگیری کنند. این ویژگی مهم است زیرا ممکن است محیط‌های خطرناک در معرض شرایط محیطی مختلفی مانند باران یا ذرات گرد و غبار باشند.
  3. استانداردهای ایمنی: کلیدهای ضدانفجار باید با استانداردهای ایمنی مربوطه سازگاری داشته باشند. این استانداردها معمولاً توسط سازمان‌های مختلف مانند آمریکایی (UL)، اروپایی (ATEX) و ژاپنی (IECEx) تعیین می‌شوند.
  4. عملکرد قابل اطمینان: کلیدهای ضدانفجار باید عملکرد قابل اعتمادی داشته باشند تا در شرایط خطرناک و حساس، امنیت و کنترل مورد نیاز فراهم شود.
  5. مقاومت در برابر شوک و لرزش: این کلیدها باید از مواد مقاوم به شوک و لرزش ساخته شده باشند تا در محیط‌هایی که ممکن است شوک و لرزش‌های مکانیکی وجود داشته باشد، عملکرد صحیح خود را حفظ کنند.

به طور کلی، انواع کلید ضد انفجار برای ایمنی و کنترل در محیط‌های خطرناک طراحی شده‌اند و باید دارای ویژگی‌های فنی خاصی باشند تا این امانت را به درستی انجام دهند. در ادامه به بررسی کاربرد این کلیدها می پردازیم.

خرید و قیمت کلید ضد انفجار

هنگامی که تجهیزات شما شامل مکان‌های خطرناک است، مهم است که از ابزارهایی استفاده کنید که مناسب استفاده در این محیط ها باشد. تجهیزات الکتریکی مانند کلیدهای ضد انفجار و یا کلید پریز ضد انفجار مورد استفاده در این مناطق خطرناک باید به گونه‌ای طراحی شوند که آتش یا انفجار را مهار و یا از آن جلوگیری کنند. انواع کلید ضد انفجار با داشتن آخرین استانداردهای IECEx و ATEX توسعه یافته‌اند تا قطع و وصل جریان را در محیط‌های پر خطری چون صنایع نفت، شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع غذایی و …. به صورت ایمن و بدون خطر کنترل کنند.

برای اطلاع از قیمت، خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات ضد انفجار با شرکت اطلس مگا ماشین تماس بگیرید یا به بخش محصولات مراجعه کنید. شرکت اطلس مگا ماشین، تامین کننده تجهیزات و قطعات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و سایر صنایع مرتبط است. همچنین این شرکت نمایندگی فروش تجهیزات ضدانفجار وارم را دارد.

سوالات متداول

  • ایمن ترین پریزها کدامند و چرا از روکش سوکت استفاده می کنیم؟

سوکت‌های برقی بریتانیا ایمن‌ترین سوکت‌ها در جهان در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها دارای مکانیزم شاتر جهت ایمنی در داخل سوکت هستند و از رسیدن انگشتان شما به هر سیم برقی جلوگیری می‌کند. آن‌ها به این شکل عمدا طراحی شده‌اند.

  • چرا لحظه اتصال سوکت‌های برق بحرانی‌ترین شرایط کار تجهیزات سیار است؟

زیرا احتمال نشتی جریان در این لحظه بسیار بالاست.

  • قیمت سوکت پلاگ های ضد انفجار مورد تایید شما را از کجا باید پیدا کنیم؟

شما دوستان عزیز برای خرید انواع کلید ضد انفجار و یا مشاوره این تجهیزات می‌توانید از طریق مجموعه اطلس مگا ماشین اقدام نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای